СВЕ СТАЗЕ КОРИСТИТЕ НА ВЛАСТИТУ ОДГОВОРНОСТ!

ПД „Вучји зуб“ Требиње од оснивања непрестано ради на маркирању и уређивању стаза на подручју требињске регије. Бројне стазе означене су и прије званичног регистровања друштва. Осим стаза до појединих врхова, маркиране су и многе које воде до интересантних планинских предјела, природних феномена  и значајних спелеолошких објеката.

Маркиране стазе у околина  Требиња

Трансферзала Требиње обухвата седам врхова око града подјељених на сјеверну и јужну линију. Сјеверну линију чине: КТ1 - Гљива; КТ2 – Леотар; КТ3 – Ковло и  КТ4 – Кличањ, док су у јужној линији: КТ5 – Страч; КТ6 – Петрина и КТ7 – Голо брдо. Стање маркације- добро, осим стазе: Подгљивље - Гљива. Од 2017. на Гљиви је постављена метео станица- уживо подаци о температури, вјетру и камером која сваких десет мин. снима панорамску фотографију --- КЛИКНИ!

УПОЗОРЕЊЕ!!! Стаза Подгљивље - Гљива није у функцији. Наиме због лоше заинтересованоси планинара и честих пожара не одржавамо ову стазу. То свакако не значи да ћемо је трајно избацити. У плану нам је да до 2021 године опет просјечемо и маркирамо ову стазу. До тада користите бетонски пут који води до Гљиве и даље на Леотар.

У оквиру поменутих налази се и стаза око Погаче, узвишења изнад насеља   Хрупјела која је погодна за рекреативце, дужине око 6 км. Стање маркације- добро.

Trebinje Vertikal, Transferzala Trebinje, Leotar

Почетком 2016. друштво је уредило и маркирало стазу за трку "Требиње Вертикал КМ - трка у камену" која полази са Перовића/Арсланагића моста(274м/нв) а завршава на врху планине Леотар(1228м/нв). Стаза је дужине 5,2км а висинска разлика је 960м. Новости са трке можете пратити на фејсбук страници - ЛИНК. Стање маркације- добро.

Маркиране и уређене стазе у непосредној близини Требиња:

Гељев мост – Камене очи 1час. Стање маркације- добро.

Петро - Павлов манастир – Павлова пећина 45мин. Стање маркације- добро.

Стаза до Илијине пећине. Стање маркације- добро.

Маркиране стазе на планини Орјен

Све маркиране планинарске стазе на Орјену полазе са платоа/излетишта Убла 1020м/нв. До њега се од Требиња  долази асфалтним путем дужине 20км у правцу Херцег Новог.  Након 10 км од Требиња када се прође село Тули,  лијево се скреће за Убла, за шта постоји и саобраћајни знак. Од поменутог одвајања ужим путем даље се наставља и долази до поменутог излетишта

Маркиране и уређене стазе до појединих врхова Орјена:

Убла – Штировник 1651м/нв 2час 30мин. УПОЗОРЕЊЕ!!! Стање маркације - До високе букове шуме прије превоја Пријевор- добро а до врха лоше али су маркације видљиве. Тренутно радимо на измјештању стазе на мјесту куда је прошао пожар због непрестаног обрушавања букових стабала. Стазу не користити без водича!

Убла - Кабао 1419м/нв  1час 15мин. Врх се налази непосредно више Убала. Стање маркације - добро. Радови на уређењу стрмог дијела стазе под врхом су у току а планира се и постављање сајле ради безбједности планинара у том дијелу стазе. Успон до овог дијела је потпуно безбједан и идеалан за излетнике.

Убла – Ратијеш до - Јастребица 1865м/нв („Стаза Живадина Симића“) 3час. Стање маркације- добро.

Убла - Пирина пољана - Језерине - Јастребица 1865м/нв (тешка стаза) 3час 30мин. Стање маркације- добро.

Убла – Добри до - Вучји зуб 1805м/нв (средње тешка стаза) 3час 45мин. Стање маркације- добро.

Убла – Пирина пољана - Језерине - превој Пресло - Кршељев мрамор - Вучји зуб 1805м/нв (врло тешка стаза) 4час 15мин. Стање маркације- добро.

Убла – Добри до - Зубачки/Велики кабао 1894м/нв (средње тешка стаза) 4час. Стање маркације- добро.

Убла - Бугања греда 1849м/нв (средње тешка стаза) 3час 45мин. Стање маркације- добро.

Убла – Добри до - Праса 1707м/нв 3час 15мин. Стање маркације- добро.

Такође, постоје и стазе које интересантним гребенским дијеловима повезују поједине врхове орјенског масива. Тако да је могуће правити и кружне туре које повезују више врхова.  Ево и тих стаза:

Јастребица – превој Пресло - Кршељев мрамор – Вучји зуб (врло тешка стаза која пролази кроз предио екстремног краста изузетне љепоте) Стање маркације- добро.

Вучји зуб – Праса – Зубачки/Велики кабао. Стање маркације- добро.

У плану је повезивање маркираном стазом Штировника са Бугањом гредом тако да ће се безбједо моћи доћи и до: Калупне греде, Бугањ греде, Марковог кука и Високог бријега.

Стазе до интересантних планинских предјела:

Убла – Пирина пољана 1час 30мин. Стање маркације- добро.

Убла – Добри до 1час 45мин. Стање маркације- добро.

Убла – Студенци 1час 20мин. Стање маркације- добро.

Убла -  Добри до -  Добра јама/Ледена пећина 2час 15мин. Стање маркације- добро.

Маркиране стазе на планини Бјеласници

Поред планина Орјен и Леотар друштво маркира и уређује стазе и на планини Бјеласници, које се налазе 25 км од Требиња према Мостару. Из села Жаково, почиње маркирана стаза која води до врха  Мотка на 1395м/нв. Ова стаза атрактивна је планинарима због велике висинске разлике.....Стање маркације- добро, осим мањег дијела ког је однијела бујица на ситном сипару повише села Жаково.

Са стазе Жаково - врх Мотка, под гребеном прије катуна Глачице, постоји одвајање за Загору и даље према Требињу или Љубињу. Ова стаза је дио пројекта Виа Динарика. Стање маркације . добро.

Виа Динарика - Плава стаза/ Via Dinarica - blue trail

ЗВАНИЧНИ САЈТ - КЛИКНИ!

Стаза Е501: Љубиње - Требиње. Рута: Љубиње- Крајпоље- Жабица - Плана дола- Беговић кула- Ловиште- до улаза у стазу око Погаче- Клис- Требиње. Дужина стазе 39км. Стање маркације - добро

Стаза Е502: Жаково - Загора, затим до стазе Е501. Рута: Жаково- Глачице/долови -Турица - Загора - до уласка у стазу Е501. Дужина стазе 13км. Са ове стазе се прије изласка на гребен више Жакова одваја стаза до врха Мотка, највишег врха планине Бјеласнице. Стање маркације - добро

Стаза Е503: Требиње(Гељев мост) - планина Орјен/врх Вучји зуб. Рута: Гељев мост- Рапти- Турменти- Орашје- Богојевић село- Убла- Добри до- Вучји зуб. Дужина стазе 28км. Стање маркације - добро

ПЛАНИНА ОРЈЕН - ОПИС ПОЈЕДИНИХ СТАЗА

Стаза: Убла 1020м/нв - Велика Јастребица 1865м/нв.  Временска прогноза за ову стазу - ЛИНК

Ова по многима најљепша стаза на овом дијелу Орјена полази са платоа излетишта Убла 1020м/нв, тачније са паркинга на крају асфалтног пута. (фотографија бр.1) У почетку стаза иде макадамским путем да би се након 200 метара одвојила лијево пречицом која опет након 500 метара улази у пут, затим још једна мала пречица и опет сте на путу. Путем настављате и убрзо долазите повише Копривног дола гдје идете лијево, пут који се одваја десно силази у засеок Копривни до.

Прешли сте око 1км, настављате даље истим путем да би након још једног километра дошли до камена са означеним скретањем за Јастребицу.(фотографија бр.3) Од тога одвајања почиње уска планинарска стаза  која носи назив „Стаза Живадина Симића“ пионира планинарства у Требињу. Након 15 мин. хoда долазите до спомен плоче Живадину Симићу.  Настављате даље кроз борово/ букову шуму којом се иде око 2,5 км (фотографија бр.4) да би на послетку ушли у појас планине насељен Муникама и изашли на гребен са којег се пружа лијеп поглед од далматинских острва па до планинских дивова у Црној Гори и Херцеговини.(фотографија бр.5)

У наставку до врха имате 1,5 км и савладавање неколико стрмих дионица (фотографије бр.6,7,8) али ће поглед све вријеме бити фантастичан на обје стране гребена  и у недоглед. На врху постоји уписна кутија са свеском. (фотографија бр.11)

Стазу су трасирали, уредили и маркирали планинари ПД „Вучји зуб“ 2010. год. и поклонили свим љубитељима природе.

ДА СМО ЗДРАВО!

ФОТО ОПИС:

Стаза: Убла 1020м/нв - Пирина пољана - Добри до 1380м/нв - Вучји зуб 1805м/нв. Временска прогноза за ову стазу - ЛИНК

Стаза полази са платоа излетишта Убла 1020м/нв, тачније са паркинга на крају асфалтног пута.(фото. бр.1) У почетку стаза иде макадамским путем(фото. бр.2) да би се након 200 метара одвојила лијево пречицом која опет након 500 метара улази у пут, затим још једна мала пречица и опет сте на путу. Путем настављате и убрзо долазите повише Копривног дола гдје идете лијево, пут који се одваја десно силази у засеок Копривни до.(фото. бр.3)

Прешли сте око 1км, настављате даље истим путем да би након још једног километра дошли до камена са означеним скретањем за Јастребицу. И даље настављате макадамским путе наредних 3,5 км(фото. бр.4) након чега долазите до Пирине пољане (5,5 км од Убала), тачније мјеста Пирин бријег (препоручујемо мало дужу паузу) одакле се отвара поглед на врхове: Вучји зуб, гребен Прасе иза ког се види врх Зубачког/Великог кабла а десно се виде Бугања греда и Високи бријег.(фото. бр.5)

Пут наставља ободом Пирине пољане а након 500м долазимо до мјеста гдје  са лијеве  стране пута одваја стаза која води до гребена који спаја Јастребицу и Вучји зуб, овом стазом се такође може доћи до Вучјег зуба али је знатно теже јер пролази преко Кршељевог мрамора, подручја екстремног краста са многим експонираним дијеловима.(фото. бр.6) Настављамо путем који након 500м престаје у шуми а почиње уска планинарска стаза која води до Доброг дола.(фото. бр.7) На 7км од Убала долазимо до Доброг дола 1380м/нв (препоручујемо краћу паузу на одморишту које се налази на средини Доброг дола са лијеве стране).(фото. бр.10,11,12) На самом улазу у Добри до  стаза се рачва лијево за Вучји зуб(фото. бр.8) а десно за Зубачики/Велики  кабао и Бугању греду.(фото. бр.9) До врха Вучјег зуба имате још 1,5км и око 430м висинске разлике.

Настављамо лијево кроз букову шуму(фото. бр.13) којом  идемо до мјеста гдје ће нам се отворити поглег на југозападну окомиту стуијену Вучјег зуба (препоручујемо краћу паузу).(фото. бр.14) Панорама са овог мјеста- ЛИНК Долазимо на малу зараван коју пролазимо те опет улазимо у  шумарак након ког излазимо у подручје насељено искључиво стаблима Мунике.(фото. бр.15)  Недуго затим долазимо до мјеста гдје одваја маркација која води до пећине која може послужити као сколониште.(фото. бр.16) Настављамо малим серпентинама и излазимо  на мали до на гребену  Прасе (препоручујемо краћу паузу). Овдје се отвара поглед у дубину Црне Горе гдје доминира Ловћен. Овдје је  раскрсница планинарских стаза, лијево за Вучји зуб, право- доле  за Орјенско седло а десно за врх Прасе и Зубачки/Велики  кабао.

Настављамо лијево, стаза постаје све стрмија да би пред крај дошли до дијела дужине око 150м гдје је потребан посебан опрез при кретању. На овом дијелу смо поставили челичну сајлу да би осигурали кретање планинара.(фото. бр.18)  На почетку сајле се налази  мали подпећак који може послужити као склониште.(фото. бр.17) Када се прође сајла остаје још једана стрма падина и на врху сте Вучјег зуба 1805м/нв.(фото. бр.19) Са врха се виде скоро  сви орјенски врхови а посебно је лијеп поглед на Реовачку греду.(фото. бр.20) Поглед сеже од Ловћена, Проклетија, Жијова преко Комова, Прекорнице, Морачких планина, Војника  до Дурмитора, Биоча, Волујка... Истичемо да су се  приликом маркирања ове стазе по маркацијама посипали рефлектујући кристали који се користе у хоринзонталној путној сигнализацији, тако да је олакшано кретање по ноћи јер маркације рефлектују свјетлост. То су колико је нама познато, прве овакве маркације у региону.  На врху постоји уписна кутија са свеском, печатом, јастучетом  и термометром. Стазу дужине 8,5км маркирају и одржавају планинари ПД"Вучји зуб".   ДА СМО ЗДРАВО!

Панорама са врха Вучји зуб- ЛИНК

ФОТО ОПИС:

Стаза: Убла 1020м/нв - Пирина пољана - Добри до 1380м/нв - Бугања греда 1849м/нв. Временска прогноза за ову стазу - ЛИНК

Након паузе пратите маркације које воде до средине Доброг дола гдје  улазе у шуму. Овдје почиње уска стаза и јачи успон. У почетку се пролази кроз букову шуму а мало затим се долази до подножја сипара који се протеже скроз до гребена Бугање греде. Пратите обод сипара и велике камене блокове(фото. бр.13) да би дошли до мјеста гдје се одваја стаза за Ледену пећину.(фото. бр.14) Од овог одвајања почиње пењање стјеновитим дијелом планине, што практично значи са не постоји стаза већ маркирани правац. Наше друштво се потрудило да у овом дијелу склони сво мобилно камење и пењање учини што сигурнијим. Након стјеновитог дијела стаза долази до дијела који је нешто питомији а пролази кроз травнате падине обрасле шумом Мунике.(фото. бр.15) Затим опет мало стијена и дошли сте на гребен(фото. бр.16) где се стаза рачва лијево за Зубачки/Велики кабао и десно за Бугању греду и Врбањ - село у црногорском дијелу Орјена.(фото. бр.17)

Овдје такође препоручујемо краћу паузу. Стаза затим мало обара па се наставља пењање до мјеста гдје се одваја за Врбањ,(фото. бр.18) ми ћемо наставити гребеном ка врху. У наставку идемо гребеном који је у почетку обрастао лијепом шумом Мунике а касније ендемичног грма Орјенске Худике.(фото. бр.19,20,21) Након пола сата хода од изласка на гребен долазимо на врх Бугање греде. Под самим врхом морамо проћи кроз мали кулоар гдје препоручујемо додатни опрез.

На врху постоји уписна кутија са свеском за сада без печата.(фото. бр.22) Овај орјенски врх има лијепу позицију а самим тим и лијеп поглед са њега. Посебно је лијеп поглед на Зубачки кабао и његову западну стијену.(фото. бр.23)

У случају да се одлучите да овај врх пењете зими ни у ком случају не идите правцем куда иде љетња стаза јер поред ње има мноштво шкрапа и јама које велики орјенски снјегови прекрију тако да кретање није сигурно. Зими се пење правцем који води преко сипара све до изласка на гребен недалеко од самог врха, стим да се крећете самим лијевим крајем сипара да би избјегли евентуалне лавине које овдје нису ријетке.(фото. бр.24) Видео са зимског успона на Бугању греду - ЛИНК

Стаза: Убла 1020м/нв- Кабао 1419м/нв. Временска прогноза за ову стазу - ЛИНК

Oва прелијепа стаза је идеална за оне који желе почети са истраживањем Орјена а не знају одакле почети… довољно кратка за све оне који немају времена за цјелодневно планинарење. Дужина туре је 6 км у оба правца. Стаза лака, средње тешка и под врхом тешка. Првих 1,4км нема успона а стаза води макадамским путем кроз ливаде Убала. (фото: 2, 3) Након тог дијела пут улази у густу борову шуму (фото бр. 4) гдје и почиње успон. Након 500м путем кроз шуму одвајамо се планинарском стазом на гребен који води ка врху Kабао. У наставку стаза иде шумом а на једном мјесту се налази и лијеп видиковац.(фото 5, 6, 7) На излаку из шуме улази се на кршевити знатно стрмији  дио под самим врхом. Овај дио је дужине око 200м.(фото: 8, 9, 10, 11, 12) Са врха се пружа лијеп поглед на Орјен, комплетну околину Требиња, много планина у Црној Гори  и Херцеговини па све до острва у Далмацији. Видео запис успона на Кабао: ЛИНК

Планина Бјеласница

Село Жаково - Мотка.  Временска прогноза за ову стазу- ЛИНК

Опис стазе:

Успон на највиши врх масива Бјеласнице – Мотка (1395м/нв) када се узме у обзир висина врха не изгледа  нарочито захтјеван, али када се каже да се на успон полази са 320 метара надморске висине схватамо да се ради о најтежем успону на подручју требињске регије  са 1075 метара висинске разлике. Полазак на успон је из села Жаково, 25 км удаљеном од Требиња у правцу Љубиња. Тачније од цркве у селу (320м/нв) до које долази уски асфалтни пут, који је такође маркиран. Од цркве пратећи маркацију у почетку пролазимо кроз старе пјешачке сеоске путеве између подзиданих њива након којих  уз пјешчане наносе долазимо до  литица Бјеласнице (800 м/нв). Испод литица  почиње добра пјешачка стаза која серпентинама излази на  гребен па мало затим и катун Глачице (1000м/нв). У катуну покрај стазе налази се  чатрња са потком водом, гдје препоручујемо први дужи одмор. Након катуна престаје уређена/подзидана стаза али смо се потрудили да постојећу   што боље уредимо и маркирамо  до врха Мотка.

Када изађете на врх дочекаће  Вас невјероватан поглед на  Попово поље и Требињску шуму које као да гледате из облака, па преко морске пучине, далматинских острва, масива Орјена, Жијова, Проклетија, Прекорнице, Маганика, Комова, Морачких планина, Дурмитора, Биоча, Волујка, Лебршника, Бјелашнице, Видуше, Црвња, Вележа, па до Чврснице, Чабуље и Биокова. Да бисте уживали у овоме погледу препоручујемо да овај врх пењете зими и у прољеће, или послије киша када бура „очисти“ небо изнад Херцеговине и Црне Горе.

До врха се стиже лаганим темпом за непуна четири сата. На стази нема опасних  дионица али  ипак препоручујемо опрезније  кретање од катуна Глачице до врха и назад.

Видео записи са успона на Мотку. Аутор: Данко Карић - КЛИКНИ! Аутор: Слободан Стефановић - КЛИКНИ!

Трка "Требиње Вертикал км - трка у камену". Временска прогноза за ову стазу - ЛИНК

Опис стазе:

Трка креће са обале ријеке Требишњице (274м/нв), поред Перовића-Арсланагића моста ког  тркачи прелазе одмах након старта. Стартна позиција је jедан километар од центра града.

Затим се пролази кроз насеље Градина и долазимо до магистралног пута (460м од старта) ког пратимо наредних 1000м.

Са пута се улази у планинарску стазу (1460м од старта) која води до врха Леотара.  Стазом благог нагиба иде се наредних 2740м након чега се наставља другом знатно стрмијом стазом (4200м од старта) јер се тиме скраћује пут до врха планине односно циља трке. Овим дијелом стазе потребан је додатни опрез иако нема опасних и експонираних дијелова. Након што савладамо и тај дио долазимо до бетонског пута којим се стиже до репетитора на врху, прелазимо пут  а  затим смо на циљу трке - врху Леотар (1228м/нв).

Дужина ове углавном кршевите  стазе је  5200м док висинска разлика износи око 960м, дакле на самим  границама за један Вертикал :) Све вријеме трке пружа се лијеп поглед на град и околину, а са врха виде се: Орјен, Жијово, Комови, Биоч, Волујак, па све до Вележа и Биокова, према  југу  поглед сеже ка бескрајној  јадранској пучини.

Видео са трке 2016 КЛИКНИ!

Видео са трке 2017 КЛИКНИ!

ПЛАНИНАРСКЕ И БИЦИКЛИСТИЧКЕ СТАЗЕ КОЈЕ СЕ ПЛАНИРАЈУ УРЕДИТИ  И ОБИЉЕЖИТИ

ПЛАНИНАРСКЕ СТАЗЕ

Планина Орјен

Убла - Штировник (јаме снијежнице) - Убла - Стаза "Путевима Бијелих рудара"

Буковица - Пријевор - Обли Свитавац - Велики Свитавац

Кабао - Шишавци - Гумбар - Растијеш до

Студенци - Ланени до - Убла

Бугања греда - Високи бријег - Марков кук - Калупна греда - Штировник (гребенски прелаз)

Студенци - Калупна греда

Пирина пољана - Високи бријег

Студенци - Пирина пољана

Бегова корита - Јастребица

Ферата на Вучјем зубу

Планина Бјеласница

Дубљани - Сиљевац

Мотка - Сиљевац (гребенски прелаз)

Планина Видуша

Јасен - Цибријан - Љубомир - Домашево - Кртиње - Видушко поље - Велики Тисац (Видуша)

Планина Леотар

Погача - Требијови - Укшићи - Врпоље - Цибријан - Јасен - Јовановић батерија - Подгљивље - Требиње (стаза око Леотара)

Мили - Кравица

Убла - Богојевић село - Граб

Требиње - Тули - Коњско - Жељево - Залив Гудеља - Требиње

Планина Видуша

Јасен - Цибријан - Љубомир - Домашево - Кртиње - Видушко поље - Морче - Пијавице - Брова - Моско - Требиње

Планина Леотар

Требиње - Мили - Гљива - Леотар

Леотар - Ковло - Требиње (екстремни спуст/downhill)

Околина Требиња

Требиње - Црквина - Страч - Голо брдо -

Рапти - Гељев мост  (спуст/downhill)

Црквина - Полице

Међуградска бициклистичка стаза: Требиње - Требињска брда - Љубиње - Љубомир - Требиње