3. aprila 2012. rodila mi se neobična ideja. Ekstremna trka brdskih bicikla smještena u ambijent hercegovačkog sela. Kamen koji pršti ispod točkova i biciklisti koji jure nizbrdo, pločom pokrivene kamene kućice, sunce i miris trava sa krša – sve je to već bilo u mojoj glavi.

Poslao sam Igoru satelitski snimak Žakova sa ucrtanim predlogom za rutu staze. Praktičan kakav jest, nazvao me i samo rekao  –  „Ovo je odlično – pripremamo trku!“A kad Igor nešto kaže – to i bude.
„Kako ćemo je zvati“ – rekoh, a on će –  „Trka za grudu sira – nema materijalnih nagrada,  promovišemo sport, selo i autohtone proizvode.“
„Ali u Žakovu, selu odakle potiču moji,  ne kaže se gruda sira nego sirac sira“ – uzvratih. I tako trka postade „Za sirac sira“ . Da pojasnim za one koji nisu iz Hercegovine, u lokalnom govoru „sirac sira“ je u stvari  jedinica za količinu sira – sirac sira, dva sirca sira, tri sirca sira, itd.  Otuda originalan naziv za originalnu trku.

Već slijedećih dana, otišli smo da isprobamo stazu te da odredimo tačnu rutu. Nakon što smo je prošli biciklima, znali smo da će trka biti vrlo zanimljiva. Entuzijazma nam nije nedostajalo. Uslijedile su pripreme, u kojima je nas nekoliko uradilo puno posla – sve od izrade logo-a za trku pa do najgrubljih radova – čišćenja i uređivanja staze. Sve je u detalje isplanirano.

17. jun 2012. 7 sati i 6 minuta ujutro,

Sunce pomalja iza kamene gromade – masiva Bjelasnice. Tišina, tek poneka ptica cvrkuće. Ali, za samo dva sata stazu će „prekopati“ 28 ljutih biciklista. Sve je spremno, staza propisno označena, startna traka na mjestu. Tu su i vatrogasna kola sa vodom za sve učesnike, a tu je, zlu ne trebalo, tim ljekara iz trebinjske bolnice. Većina trkača stigla je iz Trebinja, kako drugačije nego biciklom. U 9:00 krenuo je probni krug kako bi se biciklisti upoznali sa stazom, a potom u 10:00 i zvanični start trke.

Staza je teška, a najbolje je opisao jedan od biciklista učesnika trke: uzbrdo do vrha staze pobjeđuje najjači, a nizbrdo najluđi. Srce mi snažno lupa dok okrećem pedale. Borba za vazduh. Uspon je stvarno veliki, a napor ogroman. Izvlače se zadnji atomi snage. Uz sve to prži nas sunce od koga se kamen pod nama usijao. Trkači daju sve od sebe. Dok vozi pored mene, Igor ne htijući prelazi preko poveće zmije. Vjerovatno smuk, može se lijepo vidjeti na snimku njegove GO PRO kamere sa volana bicikla. A šalili smo se dok smo pripremali stazu da će poskoci navijati kad biciklisti budu prolazili. Nekako dolazimo do vrha staze i očekujemo da će sada biti lakše. Ali slijedi opasan i istovremeno interesantan spust. Nizbrdice velike, kočnice jedva stižu da obave svoj zadatak. Adrenalin nas nosi. Istinsko uživanje… Prolazak takmičara kroz cilj burno pozdravljaju navijači.

Nakon trke uslijedilo je druženje i podjela nagrada (naravno hercegovački domaći sir). Atmosfera odlična. Trka je bila iznad svih očekivanja i kao što Igor reče: „Jučerašnji dan u Žakovu sigurno ćemo dugo pamtiti. Nevjerovatno koliko pozitivne energije na jednom mjestu!“

Uspjeli smo u potpunosti u svojoj namjeri – došlo je čak 28 biciklista i svi su uživali, promovisali smo ljepote sela –   Žakovo je ostalo zabilježeno na brojim fotografijama i video materijalima koje svi mogu da vide, A probao se i domaći sir.

Ono što je sigurno – zakotrljali smo jedan veliki točak. Trka „Za sirac sira“ će se sigurno održati i slijedeće godine na istom mjestu. A možda već i ove jeseni. Ko će čekati godinu dana?

______________________________________________

Podaci o trci „Za sirac sira“ – 2012:

Najbolji su:

I mjesto – Igor Škero, vrijeme 18:42

II mjesto – Trifun Ćuk, vrijeme 18:43

III mjesto – Zoran Gudelj, vrijeme 18:49

_______________________________________________

Na trci je učestvovalo 28 biciklista. I pored ekstremnih uslova za vožnju, nije bilo povrijeđenih  (ako izuzmemo manje ogrebotine).

Najmlađi biciklista je bio Konstantin Karić (6 godina), a najstariji Vojislav Prelević, koji se i takmičio (68 godina). Na ovo smo naročito ponosni!

Program je vodila Tanja Tomić, novinar Korona radija (hvala Tanja!).

Za bezbjednost takmičara brinuli su mladi Crvenog krsta Trebinje (zahvaljujemo im!)

Sponzor nagrada za najbolje bicikliste bio je komision SIRENA

Sirac sira za najboljeg biciklistu dao je Božidar Grče iz sela Žakovo.
Sir za drugo i treće plasirane bicikliste kao i za degustaciju obezbjedio je Risto Prcović.

Cijelu trku podržali su i Opština Trebinje i Lokoportal Trebinje

Organizator trke je planinarsko društvo „Vučji zub“ iz Trebinja.

Na trci su bili prisutni i mještani sela Žakovo koji su od srca podržali ovaj događaj.

_________________________________

Izvještaj napisao:

Slavenko Vukasović

www.slavenkovukasovic.com

_________________________________

Da smo zdravo!

Prilog Radio televizije Republike Srpske o trci (96 min. i  22 sek.) –> klikni!

Video, prikaz cijele  trke (snimljeno sa bicikla) –> klikni!
Prilog Nebojše Kolaka (video) –> klikni!