T132 Planinarski dom „Ubla“ – Buganja greda 1849m-  4č20min

Vremenska prognoza za ovu stazu (yr) – LINK

Vremenska prognoza za ovu stazu (meteoblue)LINK

Trenutno stanje i prikaz kretanja kišnih oblaka u regionu – LINK!

Panorama sa Buganje grede (peakfinder) – LINK

Staza polazi iz Planinarskog doma „Ubla“ pa preko izletišta – platoa Ubala asfaltnim putem do spomenika Luki Vukaloviću vođi hercegovačkog ustanka protiv Turaka, zatim staza ide makadamskim putem  da bi se nakon 200 metara odvojila lijevo prečicom koja opet nakon 500 metara ulazi u put, zatim još jedna mala prečica i opet ste na putu.

Put ka Koprivnom dolu

Putem nastavljate i ubrzo dolazite poviše Koprivnog dola gdje idete lijevo, put koji se odvaja desno silazi u zaseok Koprivni do.

Poviše Koprivnog dola. U pozadini Štirovnik 1651m

Prešli ste oko 2km, nastavljate dalje istim putem da bi nakon još jednog kilometra došli do kamena sa označenim skretanjem za Veliku Jastrebicu. I dalje nastavljate makadamskim pute narednih 3,5 km nakon čega dolazite do Pirine poljane (6,5 km od Ubala), tačnije mjesta Pirin brijeg (preporučujemo malo dužu pauzu) odakle se otvara pogled na vrhove: Vučji zub, greben Prase iza kog se vidi vrh Zubačkog/Velikog kabla a desno se vide Buganja greda i Visoki brijeg. Na ovom mjestu je izgrađeno odmorište koje može poslužiti kao sklonišete u slučaju nevremena.

Ulaz u Pirinu poljanu, Pirin brijeg

Put nastavlja obodom Pirine poljane a nakon 500m dolazimo do mjesta gdje  sa lijeve  strane puta odvaja staza koja vodi do grebena koji spaja Jastrebicu i Vučji zub, ovom stazom se takođe može doći do Vučjeg zuba ali je znatno teže jer prolazi preko Kršeljevog mramora, područja ekstremnog krasta sa mnogim eksponiranim dijelovima.

Nastavljamo putem koji nakon 500m prestaje u šumi a počinje uska planinarska staza koja vodi do Dobrog dola.  Na 8km od Ubala dolazimo do Dobrog dola 1380m/nv (preporučujemo kraću pauzu na odmorištu koje se nalazi na sredini Dobrog dola sa lijeve strane).

Odmorište u Dobrom dolu

Na samom ulazu u Dobri do  staza se račva lijevo za Vučji zub, Veliko okno, Prasu i Via feratu „Vučji zub“ a desno za Zubački/Veliki  kabao, Buganju gredu, Visoki brijeg i Ledenu pećinu.

Nakon pauze pratite markacije koje vode do sredine Dobrog dola gdje  ulaze u šumu. Ovdje počinje uska staza i jači uspon. U početku se prolazi kroz bukovu šumu a malo zatim se dolazi do podnožja sipara koji se proteže skroz do grebena Buganje grede. Pratite obod sipara i velike kamene blokove  da bi došli do mjesta gdje se odvaja staza za Ledenu pećinu.

Veliki kameni blokovu u dnu sipara sa Buganje grede
Odvajanje za Ledenu pećinu

Od ovog odvajanja počinje penjanje stjenovitim dijelom planine, što praktično znači sa ne postoji staza već markirani pravac. Naše društvo se potrudilo da u ovom dijelu skloni svo pokretno kamenje i penjanje učini što sigurnijim. Nakon stjenovitog dijela staza dolazi do dijela koji je nešto pitomiji a prolazi kroz travnate padine obrasle šumom Munike.

Travnate padine obrasle u šumu Munike

Zatim opet malo stijena i došli ste na greben  gde se staza račva lijevo za Zubački/Veliki kabao i desno za Buganju gredu, Vrbanj – selo u crnogorskom dijelu Orjena i Visoki brijeg.

Ovdje takođe preporučujemo kraću pauzu. Staza zatim malo obara pa se nastavlja penjanje do mjesta gdje se odvaja za Vrbanj, mi ćemo nastaviti grebenom ka vrhu.

U nastavku idemo grebenom koji je u početku obrastao lijepom šumom Munike a kasnije endemičnog grma Orjenske Hudike.

Divna stabla Munike na grebenu ka Buganjoj gredi

Nakon pola sata hoda od izlaska na greben dolazimo na vrh Buganje grede. Pod samim vrhom moramo proći kroz mali kuloar gdje preporučujemo dodatni oprez.

Na vrhu postoji upisna kutija sa sveskom za sada bez pečata. Ovaj orjenski vrh ima lijepu poziciju a samim tim i lijep pogled sa njega. Posebno je lijep pogled na Zubački kabao i njegovu zapadnu stijenu.

Upisna kutija na vrhu
Zubački/Veliki kabao sa Buganje grede
Pogled na Buganju gredu sa grebena ka Zubačkom/Velikom kablu

U slučaju da se odlučite da ovaj vrh penjete zimi ni u kom slučaju ne idite pravcem kuda ide ljetnja staza jer pored nje ima mnoštvo škrapa i jama koje veliki orjenski snjegovi prekriju tako da kretanje nije sigurno. Zimi se penje pravcem koji vodi preko sipara sve do izlaska na greben nedaleko od samog vrha, stim da se krećete samim lijevim krajem sipara da bi izbjegli eventualne lavine koje ovdje nisu rijetke.